vrijdag 13 januari 2012

4. Into me see

Ook wel 'intimiteit'.


Ik ben heel flexibel op heel veel gebieden. Ik praat makkelijk over bloot, seks, gassen loslaten, eten met je mond vol (en de nodige gevolgen daarvan: per ongeluk brood of iets anders uitspugen op de persoon tegenover je, OMDAT je met je mond vol praatte), schelden en praten over ongewenste haargroei op verschillende plekken van het lichaam. Maar de laatste tijd loop ik tegen situaties aan, waarvan míjn nekharen zelfs overeind gaan staan. En, beste mensen, dat gebeurt niet snel.

Zo was ik laatst met mijn twee-weekse schoonmaakbeurt bezig, toen een zeker persoon (ik noem geen namen, want ik respecteer de privacy van deze zekere persoon.) de badkamer in kwam lopen. "Ben je bezig?" Mijn sopje zag groen van al de algen die zich hadden gevormd in onze douchebak. Daarnaast was mijn swiffer zwart van het stof. "Nou op zich...". "Oh oké, dan kom ik zo wel terug. Ik moet even mijn handen wassen zo. Je weet wel, mijn maandelijkse periode", zei ze, terwijl ze zielig over haar buik wreef. Hmm, in dat geval. "Je mag je handen wel wassen hoor!" Zei ik vlug en probeerde aardig te kijken. "Nee ik moet het even inbrengen. Ik ben zo terug."

Even stop zetten. Dit was het moment dat mijn haartjes zich klaar maakte voor een kaarsrechte lijn omhoog. Dat is niet de fout van Deze Zekere Persoon (hierna: DZP), ik vind het namelijk ontzettend vies, en ik kan het niet goed onder woorden brengen, want men kan nu niet zien hoe ik kokhalzend dit verhaaltje typ, als andere personen praten over hun Maandelijkse Periode. Ik wil het niet zien, niet ruiken en niet horen. Het kraken van het openmaken van een tampon in het toilethokje naast het mijne, doet mijn tenen krommen. Het zien van rode vlekken op kleding, omdat mensen zijn doorgelekt; ronduit BAH. En ik weet dat we het allemaal een keer meemaken of hebben meegemaakt en I have been there too, maar lieve vrouwen, hierbij drie heel goede tips:

1. Zorg dat je zo vaak mogelijk naar de WC gaat om te verwisselen/verschonen.
2. Draag nooit, en ik benadruk NOOIT, een witte broek, jurk of rok tijdens je maandelijkse periode. Lichtroze sta ik ook niet toe.
3. Ga voor Double Dutch als je een very heavy period hebt: én een maandverband én een tampon (extra large).

Terug naar het verhaal. Dus nog geen 5 minuten later stond ze daar weer in de deuropening. Volgens mij stond ze daar langer dan ik door had, aangezien ik druk bezig was met het ont-algen van onze douchebak. Met een rood hoofd en een pijnlijke rug keek ik haar aan. "Daar ben ik weer." Onze douchebak glom ondertussen als nooit tevoren en ik begon het plankje boven onze wasbak gereed te maken voor een lekkere veeg met de schuurspons. Eerst de zeepflacon opzij en...dat was het wel. Met de zeepflacon in mijn hand keek ik haar aan met een blik 'it's all yours' en ik deed nog een stapje naar achteren om het te verduidelijken. "Mag ik de zeep?" vroeg ze. Ik wilde lachend antwoorden dat ze altijd zeep mag gebruiken, vergeten dat ik het flesje in mijn hand had. Snel liep ze naar mij toe, maar ik schrok van de toenadering en bovendien wilde ik niet zien wat er allemaal aan haar vingers zat. Ik wilde het ook niet ruiken. Dus ik liep nog verder naar achter en zij kwam nog dichterbij. "Wat heb je een mooie ketting om", zei ze opeens. En toen raakte ze het aan. En ik begon te rekenen in mijn hoofd: Ik doe het met mijn rechter hand, maar ik ben wel links. Met welke hand zou zij het doen en nog belangrijker: met welke hand raakt ze MIJN ketting aan?! Ondertussen begon ze vragen te stellen over waar ik het vandaan had. Nog behoorlijk in de war en met mijn ogen van haar afgewend mompelde ik: "Voor mijn verjaardag gekregen. Hier." Ik duwde de zeepflacon in haar hand en sprintte (als in: ik zette twee snelle stappen, zo groot is de badkamer namelijk niet) naar mijn groene sop en begon de vloer te schrobben. "Nou ik zie je later wel weer hè!" En weg was ze. Misschien overdreef ik wel lichtelijk, vooral omdat ik niks heb gezien en geroken. Maar ongesteld zijn doe je in je eigen tijd. Niet waar anderen bij zijn. Dit was een no-go-situation voor mij. Té intiem.

Een andere situatie was wat pijnlijker voor mijzelf, maar ook eentje waar ik nog steeds van gruwel. Ik vond een jongen erg leuk en flirtte (of althans: probeerde te flirten) met hem als ik hem zag. Op een gegeven moment was er een groot feest en hij was er ook. Ik drink niet veel, maar als ik drink dan ben ik binnen no time een stuk opener. Dus ik vertelde hem ook dat ik wel zin had om te zoenen (niet specifiek doelend op hem). Hij lachen, ik lachen, hij weer praten, ik weer praten, het klikte helemaal! Een clicking-situation. Al mijn vriendinnen vonden dat ik hem moest versieren, zodat ik voor de rest van de avond aan zijn lippen kon hangen en zij waarschijnlijk geen last meer hadden van mijn 'ik-wil-zoenen-gezeur'. Maar mijn probleem is dat als het té intiem wordt, ik dichtklap. En ik wist dat het er vanavond van moest komen, dus mijn hart bonkte in mijn keel. Ik durfde hem niet meer aan te kijken of aan te spreken. Al snel gingen wij weer dansen en toen ging het voor mijn gevoel heel snel. De jongen in kwestie bleek achter ons te staan mét een ander meisje. Het meisje was degene die de rest van de avond aan zijn lippen hing. Ik draaide me om, want ik wilde het niet zien. Mijn vriendinnen begonnen vieze gezichten te trekken. Ik bedacht me dat ik dat ook zou doen als vriendin: om elkaar te steunen en te laten zien dat het een sukkel is die niet kan zoenen. Maar mijn vriendinnen vertelden dat hij aan het likken was. Niet zomaar likken. Nee, hij likte over de wang van het meisje. Ook té intiem.

1 opmerking:

  1. Haha, hij líkte over haar wang? wtf is dat?
    Overigens heb ik voor je eerste intimiteits- no go een leuke website voor je: http://celebrationofmenstruation.tumblr.com/
    Nou ja, je zal het niet willen zien. Maar voor het geval dat je er ooit eens overheen wil komen ;)

    BeantwoordenVerwijderen